Välj konsertplats med omtänksamhet!
Jaha då sitter man här och skriver igen. Igår kväll var det dags för konsert på Södra teatern och det var Annikas tur i Hello Saferide att visa vad hon går för. Jag kom till Södra teatern utan några större förväntningar. Hade sett henne en gång live tidigare som förband till Moneybrother på Berns men där framhävdes inte hennes musik på det sättet den förtjänar. En stående publik till Hello Saferide funkar liksom inte. Det är att jämföra med när Hultsfred lät Anna Ternheim spela på pampas tidigt på dagen. Det gick åt helvete rent ut sagt. Hur ska den lite skygge Anna Ternheim kunna övertyga ett Hultsfred i dagen efter ångest, på den näst största scenen när publiken knappt orkar stå upp. Ok, hon fick sig ett lyft tack vare att hon var förband på Winnerbäcks turné och kan därmed dra en relativt stor publik. Men jag anser ändå att det är viktigare att ta hänsyn till vart musiken gör sig bäst än hur mycket folk som ska få plats. Anna skulle enligt mig ha spelat på någon av dom lite mer intima scenerna teater eller stora dans och lite senare på kvällen.
Nå tillbaka till Hello Saferide. Väl framme slog jag mig ner i baren och tog en välförtjänt pilsner tillsammans med min kusin. Efter den andra inringningen begav vi oss till våra platser längst fram och slog oss ner. Jag har börjat tycka att det är så himla skönt att sitta ner på konserter och veta att man har sin plats så man slipper vara där flera timmar innan och bli stel i ryggen.
Nu släckte dom ner i lokalen och in kommer förbandet Maia Hirasawa som brukar vara med och supporta Hello Saferide. Hon bjöd på en positiv överraskning och efter ett par mycket bra låtar av Maia var det dags för Annika, sångaren i Hello Saferide att entra scen. Annika kom in glad som en lärka med sitt band och inledde med en ny låt som handlade om ett frågeformulär som alla killar ska fylla i innan eller under en dejt. Två av frågorna var "have you sleept with anyone I work with", "is it ok if I make more money than you". Jag skrattade mig igenom så gott som hela låten, vilket textgeni som står här bara någon meter framför mig. Jag hade tidigare inte reflekterat så noga i hennes texter men här framhävdes budskapen så bra att man tog in vartenda ord. Det är det här jag menar med att välja konsertplats utifrån artistens musik. Annika beskrev själv sin glädje av att spela inför den tacksamma publiken på Södra teatern. Hon sa något i stil med "Det här är ett stort lyft för oss, vi har tidigare bara spelat inför fulla och skrikiga personer som busvisslat på Maia". Jag förstår dig Annika, det kan inte vara kul att spela inför en sådan publik när texterna har en sån framhävande roll i musiken. Efter sista låten som hon presenterade som den bittraste av dom alla hade jag den där härliga känslan i kroppen som man får efter en lyckad konsert. Konserten va bra rakt igenom, hon varnade till och med för den låten som jag tyckte minst om och sa att ”det här är nog den konstigaste låten vi kommer att spela ikväll”. Den handlade om en maskerad. Efteråt slog vi oss ner i den gemytliga baren och tog ett par öl och längtade efter uppföljaren till Hello Saferides skiva introducing som troligtvis lär bli mycket bra. Efter någon timme var det dags att åka hem för att ladda inför helgen.
Så vad jag vill få ut av den här texten är att alla ni som bokar in artister i första hand försöker ta hänsyn till hur musiken kommer att göra sig i lokalen. Sen ska man självklart försöka sträva efter att så många som möjligt får plats för att tjäna mer pengar, men de tänkandet bör komma i andra hand. Detta är enligt mig en stor anledning till om det blir en bra eller dålig konsert.
// Micke
You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här