Tips på hur du finansierar din festival

Det kostar att styra upp en bra festival – oavsett storlek. Ibland kan det vara svårt att hitta vägar för dig att finansiera ditt evenemang så att det blir en så fantastisk upplevelse för besökarna som du hade hoppats på. Med lite kreativitet kan du dock komma långt, och vet du exempelvis vilken typ av investerare och sponsorer som du bör vända dig till så är mycket vunnet.

Nedan delar vi med oss av några tips på hur du kan finansiera din festival.

Sponsorerna som du kan räkna med

En festival är en samlingsplats för människor, vilket innebär att det är ett perfekt tillfälle för företag att synas – att hitta sponsorer som är villiga att investera i din festival bör med andra ord inte vara en omöjlighet. En idé är att vända sig till lokala företag i anknytning till festivalområdet så att de kan dra nytta av besökarna, men det finns även andra branscher som ofta kan stå för en större del av finansieringen än de lokala aktörerna.

Spelmarknaden tillhör de branscher som är bland de aggressivare när det kommer till marknadsföring, så det kan vara en god idé att vända sig till den. Var dock noga med vilket spelbolag du skriver ett sponsoravtal med, det finns nämligen mängder av sajter som erbjuder casino utan Spelpaus, vilket kanske inte är det bästa alternativet. Vill du hitta en legitim och bra sponsor inom spelbranschen så kan det vara en god idé att istället vända sig till de aktörer som Spelinspektionen har listat som licensierade i Sverige.

Andra branscher som är kända för att spendera mycket pengar på att marknadsföra sig, som kan vara värda att vända sig till, är bilbranschen och handelns större aktörer. Det du också kan göra är att fundera över vilken målgrupp som du vänder dig till med din festival och försöka klura ut vilka typer av företag som vänder sig till samma målgrupp – dessa skulle rimligen ha någonting att vinna på att sponsra ditt evenemang.

Andra finansieringsmetoder

De senaste åren har det blivit allt vanligare med det som kallas för “crowdfunding”, vilket i korta drag innebär att man samlar in pengar från allmänheten. I praktiken innebär det ofta att man får sin finansiering i form av små summor, men av en större mängd investerare. Tror du att din festival kommer att kunna fylla ett tomrum på festivalmarknaden, så skulle crowdfunding definitivt kunna vara ett alternativ att överväga. Sannolikt är det just människorna som avser att gå på din festival som också kommer att stå för finansieringen, om crowdfunding blir din väg att gå.

Du kan också finansiera festivalen du planerar genom mer traditionella medel, som exempelvis biljettintäkter. Problemet med att räkna med att biljettintäkterna ska täcka en del av kostnaderna för din festival är att du sannolikt kommer att behöva ligga ute med mycket pengar – vilket kan kännas väldigt obekvämt med tanke på hur svårt det är att förutse hur väl försäljningen av biljetterna kommer att gå.

Slutligen så kan det också vara smart att undersöka om det finns några bidrag eller dylikt som du kan ta del av inför arrangemanget av din festival. En del kommuner har exempelvis pengar avsatta i sin budget för kulturella ändamål, vilket din festival eventuellt skulle kunna vara berättigad till.

Det är sannerligen inte enkelt att styra upp en festival, och hur välplanerad den än är så behövs det pengar för att göra verklighet av den. Med några väl utvalda sponsorer i ryggen och kreativa lösningar så brukar det dock kunna ordna sig.


Hitta ett jobb hos LeoVegas