Dokusåpan One hit wonder 2006
Tv-programmet Idol rullar i fyran igen. Efter traditionellt omtalade uttagningar runtom i Sverige, har nu finalisterna börjat betas av så att korandet av årets vinnare kan ske senare i höst. På dokusåpa-manér har tv-tittarna än en gång fått lära känna sångtalanger och skaffat sig favoriter i skocken. Genom telefonröstning på primetime-tid i rutan skapas engagemang hos svenska folket. Deltagarnas kändisskap katalyseras med hjälp av kvällspressen som flitigt rapporterar både från tävlingar och vardagsliv i Idol-lägret.
Vi har sett det förut och vi lär få se det nästa år igen. Många av årets deltagare likt medverkande tidigare år får med största sannolikhet nöja sig med endast en kort tid i rampljuset. För inom en snar framtid när strålkastarna i tv-studion släckts tar det inte lång tid innan Idol-tittarna glömt höstens vinnare och hittat en ny idol att följa. De gamla idolerna får nöja sig med att verka i musikbranschens periferi.
Daniel Lindström vann första omgången, Idol 2004, och fick sin hit genom "Coming true". Sönderspelad på flertalet radiokanaler sålde singeln bäst i Sverige samma år. Agnes Carlsson vann andra omgången, Idol 2005, och fick förstaplatser på både singellistan och Tracks med låten "Right here, right now".
Men sen då? Tja, uppföljande singlar gick väl så där och helt plötsligt var det alldeles tyst. Som två svenska Deep blue something eller 4 non blondes. Tills nyligen då tystnaden bröts eftersom båda artisterna har nya skivor på gång. Slump att releaserna sker i samband med årets Idol-omgång? Troligt att de nya singlarna kommer gå lika bra som deras tidigare hitar? Knappast.
Med tanke på all mediatid som de givits under Idol-omgångarna borde de väl ändå rotat sig längre ned i svenska folkets hjärtan. Jag är rädd att det handlar om unikhet. Den gnutta särskildhet som Daniel och Agnes hade tvättades bort i musikcirkusens dokusåpa-omgångar. De formades för att passa in, för att tilltala så många som möjligt. I dagens hårda konkurrens krävs något mer än att bara kunna sjunga. Något som sticker ut. Som de produkter både Daniel och Agnes har formats till, kommer de inte att få stå längst upp igen. Samma sak gäller nog dessvärre årets vinnare. Det är i alla fall vad jag tror...
You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här