Dagens festivaler är mer än bara musik
När man hör ordet festival tänker nog de flesta på kalla sommarnätter med ljummen burköl och stora musikscener. Men i dagens klimat har den traditionella musikfestivalen ändrats och tagit ny skepnad. Självklart finns vanliga musikfestivaler kvar, men utbudet utvecklas hela tiden och nu finns festivaler med alla möjliga vinklingar. Med tanke på hur digitaliserad musikindustrin blivit är det kanske underligt att festivaler blir alltmer populära – men å andra sidan kan det vara just på grund av detta som folk vill uppleva mer live.
En av de största anledningarna till varför folk besöker musikfestivaler är förmodligen för att se en eller flera artister som man tycker om. I och med digitala framsteg med hur vi interagerar med musik har behovet och viljan att uppleva musik växt stadigt, vilket man kan se i besökarantalet för mega-festivaler som Glastonbury och Tomorrowland om man jämför de senaste åren med första gångerna festivalerna anordnades. Ju större de blir, desto större artistnamn bokas för att tillfredsställa den musikaliskt kräsna publiken. Det råder inget tvivel om att de kända artisterna är ett viktigt dragplåster för festivalerna.
Musiken och artisterna är alltså viktig för festivalerna. Man kan till och med se samma mönster för andra upplevelser i samhället. Populära spelautomater har tagit sig an symboler och musik från bland annat melodifestivalen och Guns N’ Roses, där man kan spela om casinobonusar samtidigt som man får höra sina favoritlåtar. Det står alltså klart och tydligt att musiken spelar en stor roll i våra liv, i och med att den tar plats i våra sysselsättningar och hobbys.
Men precis som många människor älskar de större festivalerna kommer det alltid en motkultur. I Sverige man anordnat en icke-kommersiell musikfestival som kallas Effir, som drivs utan vinstdrivande ändamål. Här spelar band som gemene man kanske inte hört talas om, men som kanske annars inte hade fått någon exponering på de större festivalerna. Detta innebär att motkulturen skapat ett ännu bredare utbud för världens publik att välja på, vilket naturligtvis är mycket positivt.
Festivaler handlar även om mer än bara själva musiken. Konceptet med en festival berör också sociala frågor – speciellt med tanke på social inkludering. I en uppsats från Kulturgeografiska Institutionen menar Rikard Berg att festivaler kan ha positiva effekter på samhället, speciellt med tanke på de metoder som används i arrangemanget av vissa festivaler. Somliga jobbar med volontärer från välgörenhetsorganisationer, andra hämtar arbetskraft från närområdet som bidrar till den lokala ekonomin. Det kan också handla om mångfald, om festivalen bokar artister från olika kulturer och med lika representation från båda könen. Hur de än väljer att bidra så har festivaler börjat handla om mer än bara tjäna pengar på kända musiknummer.
Musikfestivalerna har växt otroligt mycket de senaste decennierna. Först med anledning av efterfrågan för de stora artisterna, men sedan också för mindre publiker att se ovanliga artister på lite mer nischade scener. Nu har de även börjat ge tillbaka till samhället, med engagemang och initiativ som gynnar mer än bara arrangören.